Van een poëtisch lammetje naar een grimmige clan –boek herdoopt

Snif. ‘Mijn Lammetje Mijn’ is neergesabeld. Mijn uitgever wil het boek ‘De clan’ noemen. Ik stribbel tegen, heb suggesties gedaan voor een andere, meer beschrijvende titel. ‘De clan van Zuran’ bijvoorbeeld. Of ‘Doodlopende weg naar Sansar’. ‘Op een dwaalspoor naar Sansar.’ Of ‘De buitenstaander’. Maar thrillerlezers laten zich makkelijk afschrikken als ze denken dat het ver-van-mijn-bed is, zo heb ik me laten vertellen.

MeisjeGeitje‘Mijn lammetje mijn’ is een koosnaampje in het Turks, maar na meer dan twee decennia in Turkije gewoond te hebben associeerde ik het lammetje eveneens met de slachtbank waarheen zovele van die diertjes hier geleid worden. Tegelijk lief en dreigend, ideaal als titel voor een spannend boek dacht ik. Maar in Nederland kreeg men eerder poëtische gedachten bij lammetjes, zo bleek. In mijn andere suggesties miste de uitgever de bondigheid en stevigheid van ‘De clan’. Dus ik ben geneigd om me, zoet als een lammetje, neer te leggen bij het oordeel van de ervaren Geuzen in Breda, die tenslotte veel beter dan ik weten hoe een boek het beste ‘in de markt geplaatst’ wordt. Ieder zijn vak.

Voorlopig zal ik verslag doen van mijn vorderingen met het boek onder de tag of categorie ‘De clan‘. Ook ‘Mijn Lammetje Mijn‘ kan nog aangeklikt worden Overigens, als u mee wilt praten over de titel, hoor ik het graag. Want het boek komt pas in februari 2014 uit, dus er is nog tijd om verder te denken.

Eén ding wil ik nog kwijt, beste lezer, en dat is dat dit boek –in tegenstelling tot Happy Hour- zich toch echt in Verwegistan afspeelt. Ik hoop dat u zich daardoor niet laat afschrikken, maar dat u juist benieuwd bent naar wat een jonge Nederlandse vrouw, zo uit Ijsselstein geplukt, kan overkomen in een ‘exotische’ setting als Oost-Turkije.

I'm curious to hear what you think. Please, leave a comment.

