Rutte tafelt vanavond met Turkse collega Erdogan

Image

Vandaag is premier Rutte op bezoek in Turkije. De voorbereiding op hun gesprek van premier Erdogan heeft waarschijnlijk nooit plaatsgevonden zoals hieronder beschreven.

 

(Beent heen en weer.) ‘Er lijdt niemand honger in de Turkse gevangenissen.’

‘Dat heeft u mooi gezegd, baas.’

‘En iedereen die beweert dat er bijna 700 lieden in hongerstaking zijn, is een leugenaar!’

‘Absoluut, mijn meester.’ 

‘Ik bedoel, wie wil er nou honger lijden voor die ellendeling van een Öcalan?’

‘Ik niet, efendim.’

‘Die mensen doen dat niet uit vrije wil. Ze zijn gedwongen tot hongeren door “de organisatie”. die handelt in de dood.’

‘Dat heeft u mooi gezegd, mijn meester.’

‘Dus als ze dood gaan, is het niet mijn schuld.’ (Gaat zitten.)

‘Het idee zelfs maar, efendim.’

(Pakt een krant op.) ‘Het feit dat de media er nauwelijks wat over meldt, bewijst bovendien dat het niemand iets kan schelen.’

‘Ze eten uit uw hand, baas.’

‘En die paar kranten die beweren dat ik de wet met de voeten treed, zijn opruiers.’ (Gooit met een vermoeid gebaar de krant weer op tafel.)

‘Verraders, mijn meester.’

‘Waarom zou ik niet mogen zeggen dat die ellendeling zijn advocaten niet mag zien?’

‘U bent de baas, baas.’

‘Hij mag zijn familie toch zien? Alsof dat niet genoeg is.’

‘U bent de baas, baas.’

‘Maar die idioten gaan maar door.’ (Steunt zijn hoofd in zijn handen.)

‘Trekt u zich er niets van aan, mijn meester.’

‘De Unie van Artsen zegt dat er binnenkort doden gaan vallen.’

‘Opgeruimd staat netjes, baas.’

‘Ik laat me niet chanteren door dat tuig.’

‘U bent onkreukbaar, efendim.’

(Slaat met de vuist op tafel.) ‘Als ze zo graag dood willen, zal ik de galg wel weer invoeren.’

‘Iedereen zal aan uw voeten liggen, mijn meester.’

‘De EU begint er tegenaan te wauwelen.’

‘Een stelletje schijnheilige huichelaars, baas.’

‘Denk je dat die Hollander er over gaat beginnen?’

‘U zult hem lik op stuk geven, mijn meester.’

‘Net nu we weer een betere rating hebben. Finch was het toch?’

‘Die hadden we veel eerder moeten krijgen, mijn meester.’

‘Hij komt met meer dan 80 zakenlui.’

‘Allemaal ongelovigen, efendim.’

‘Met geld dat ze kwijt willen. Nee. Die gaan het niet over die losers hebben.’ (Vertrekt zijn gezicht en wrijft over zijn buik.)

‘Meester?! Is het uw…?’

‘Sjjj. Het diner vanavond zal hem alle lust ontnemen om pijnlijke onderwerpen aan te snijden.’

‘Ah, u heeft honger. Zal ik uw maaltijd laten opdienen, baas?’

‘En snel ook! Straks denken ze nog dat ik meeleef.’

*** *** ***

 

In Turkse gevangenissen wordt al meer dan 50 dagen massaal gehongerstaakt tegen de isolering van PKK-leider Abdullah Öcalan en voor het recht om Koerdisch te spreken op school en in de rechtbank. Algemeen wordt aangenomen dat de PKK de hongerstakingen bevolen heeft.

I'm curious to hear what you think. Please, leave a comment.

