Happy Hour geen happy boek

“Een Happy Hour voor jou Jessica, want met belangstelling en spanning heb ik je thriller gelezen en ik geef hem uit in het voorjaar. Dat betekent meteen dat ik over enkele dagen een korte samenvatting van het boek wil hebben van je…”

Een droommailtje voor een schrijver, waar ik dagenlang van heb lopen gloeien. Happy Hour is inmiddels al weer bijna twee jaar geleden verschenen bij uitgeverij Conserve.

Ik ben gefascineerd door de kronkels die een menselijk brein kan maken. Veel interessanter dan het slachtoffer vind ik de daders van een misdrijf. Hoe komt een mens ertoe? In Happy Hour probeer ik dan ook in de huid te kruipen van een man die seks met een kind heeft. Dat hij een dergelijke lust voelt is een nare verrassing voor hem. Hij verzet zich ertegen, maar net als ik wil hij begrijpen waar het vandaan komt.

Mijn bedoeling was om mijn lezers inzichten te geven in de psyche van een kindermisbruiker. Niet om begrip te kweken voor iets verwerpelijks, integendeel. Maar ik geloof dat het kennen van de vijand kan helpen bij het winnen van de strijd. Dat maakt Happy Hour niet tot een handleiding. Bovenal is het een spannend boek.

Jean-Pierre is geen hoofdpersoon voor wie je als lezer overloopt van sympathie. Happy Hour is daardoor misschien wat moeilijker toegankelijk dan andere boeken, maar, getuige de reacties die ik gekregen heb, laat het je niet onverschillig. Sommige lezers haten het, anderen zijn vol lof en lezen het in een ruk uit.

 

I'm curious to hear what you think. Please, leave a comment.

